پیغام مدیر سایت :
گسترش شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک، ویچت و وایبر، برای هر کسی آب نداشت، برای صاحبان آتلیه های عکاسی نان داشت، کسانی که با همه گیری این شبکه های اجتماعی و در ادامه اپلیکیشن های تلفن همراه، با توسل به فوتو شاپ و روتوش، بازار داغی را در کسب و کار خود به راه انداختند.
کیانا نیکفام - بخش اجتماعی تبیان
اتلیه
به گزارش « تبیان» شبکه اجتماعی فیس بوک در کنار کارکردها ارتباطی، مولفه دیگری را هم به زندگی اجتماعی آدم های این دوره اضافه کرد ، آلبومی از عکس های دخترکانی که با توسل به هفت قلم آرایش و شینیون و اکستنشن و عمل های جراحی قاب دوربین های عکاسان آتلیه ها ژست گرفته اند و در نهایت تصاویری که با هزار فن از فوتوشاپ و روتوش سعی در زیباسازی چهره های اولیه داشته است، در مقابل دیدگان عموم قرار داده اند.
گذشت آن روزگاری که خانم های عکس های خودشان را در هفت پستو پنهان می کردند تا مبادا چشم نامحرمی به گوشه ای از آن بیفتد، این روزها برخی از دخترکان جوان با ظواهر نیمه عریان در برابر دوربین های آتلیه ای ژست می گیرند و تصاویر خود را در برابر دیدگان هزاران هزار مرد نامحرم به نمایش می گذارند بدون اینکه لحظه ای از این اتفاق، تاسف بار احساس نگرانی کنند.
آتلیه هایی به شرط فیس بوک
«علی . ک» صاحب آتلیه ای در خیابان یوسف آباد تهران است، او در خصوص ماجرای عکس های فیس بوکی می گوید: آتلیه ما چند سال پیش، رکودی اقتصادی را تجربه کرده بود تا اینکه بازار عکس های آتلیه ای در فیس بوک به راه افتاد و پس از آن دیگر دختر و پسر جوان و میانسال بودند که برای گرفتن عکس های پروفایل راه آتلیه های عکاسی را در پیش می گرفتند.
در این میان برای گرفتن هر عکس هزینه های بیش از 100 هزار تومانی را هم دریافت می کند و برخی جوانان هم که با آرزوی ظاهری زیباتر راه آتلیه های عکاسی را در پیش می گیرند برای اینکه بازنده این رقابت رنگارنگ نشوند، حاضرند به راحتی این مبالغ را پرداخت کنند اما در نهایت پیروز این مسابقه پوشالی باشند
با فوتو شاپ لایک خورتان را بالا ببرید
احمد عکاس یکی از آتلیه ای های تهران نو است. او در خصوص عکس های فیس بوکی می گوید: پیش از این مردم فقط به مناسب های خاص عکس های آتلیه ای می گرفتند اما با همه گیر شدن فیس بوک و سایر شبکه های اجتماعی مانند وایبر و ویچت، عده ای برای اینکه با عکس های فوتوشاپ شده بتوانند در عرصه این شبکه های اجتماعی ، جلوه گری کنند و بتوانند به اصطلاح لایک های بیشتری بخورند، گاه چند بار در سال راه آتلیه های عکاسی را پیش می گیرند تا پس از ساعت ها صرف وقت و هزینه در آرایشگاه ها ، در برابر دوربین های آتلیه ژست بگیرند.
وی ادامه می دهد: در این میان هم برخی عکس های نامناسبی با تنی نیمه عریان درخواست می کنند و می خواهند به این تریتب لایک های خود را هر روز بیشتر از روز پیش کنند.
اتلیه
60 درصد عکسها آتلیه ای است
دکتر مجید ابهری جامعه شناس در خصوص هجوم عکس های آتلیه ای در صفحات فیس بوکی معتقد است: برخی پسران و دختران صفحات فیس بوک خود را به نمایشگاه عکس و آلبوم خصوصی تبدیل کردند و در بررسی 845 پروفایل مشخص شد 60 درصد عکسهای این پروفایلها آتلیه ای بوده و روی آنها رتوش و عملیات تزئینی انجام شده است.
100 هزار تومان بابت هر عکس فیس بوکی در آتلیه ها
در این میان صاحبان اآلیه ها هم از این بازار داغ متقاضی استفاده حداکثری را می برند و در این میان برای گرفتن هر عکس هزینه های بیش از 100 هزار تومانی را هم دریافت می کند و برخی جوانان هم که با آرزوی ظاهری زیباتر راه آتلیه های عکاسی را در پیش می گیرند برای اینکه بازنده این رقابت رنگارنگ نشوند، حاضرند به راحتی این مبالغ را پرداخت کنند اما در نهایت پیروز این مسابقه پوشالی باشند.
کسی که شبیه به عکسش نیست!
پیش از این اهم فعالیت ما آتلیه کودک و عکاسی مجالس بود اما این روزها، همه افراد هر از چند گاهی برای گرفتن عکس های پروفایل به آتلیه می آیند و این باعث داغی بازار آتلیه داران کشور شده است
وی ادامه می دهد: پیش از این اهم فعالیت ما اتیله کودک و عکاسی مجالس بود اما این روزها، همه افراد هر از چند گاهی برای گرفتن عکس های پروفایل به آتلیه می آیند و این باعث داغی بازار اتلیه داران کشور شده است.این که عده ای برای زیباتر نشان دادن تصویرشان برای سایر کاربران شبکه های اجتماعی تا به این اندازه در تلاش هستند به این دلیل است که با جلوه گری و خودنمایی تصویری ایده آل از خود را به نمایش بگذارند و در این میان بتواند مشتاقانی را برای صحبت و چت و ایجاد رابطه عاطفی پیدا کنند. اتفاقی که در این میان رخ می دهد این است که کاربر از همه جا بی خبر پس از دیدار حضوری متوجه می شود که فردی که با او آشنا شده، شباهتی به عکسی که در صفحه اش منتشر کرده بود ندارد و در این میان کلاه سرش رفته است!
رواج بی عفتی در قالب عکس های فیس بوکی
یکی دیگر از اتفاقاتی که در جریان انتشار تصاویر خصوصی در شبکه های اجتماعی رخ می دهد، تصاویرهای نیمه عریان و نامناسبی است که برخی از کاربران از خود به نمایش می گذارند و از این طریق شبکه های اجتماعی را روشی برای اعمال بزهکارانه خود قرار داده اند. در این میان نیروی انتظامی باید با افزایش نظارت بر رفتارهای خلاف شرع و قانون در شبکه های اجتماعی، از ادامه روند گسترش رفتارهای غیر اخلافی در این محیط های سایبری جلوگیری کند.
از سوی دیگر رسانه ها هم با بیان پیامدهای انتشار عکس های خصوصی نوامیس در محیط های اینترنتی و پیامدهای تاسف باری که می تواند زندگی یک جوان را حتی به آستانه نابودی هم برساند، نوجوانان و جوانان را از نتشار عکس ها شخصی در شبکه های اینترنتی باز دارند. از سوی دیگر نظارت صحیح خانواده ها بر اعمال فرزندانشان از دیگر روش هایی است که باعث می شود، دانش آموزان در برابر آسیب های شبکه های اجتماعی مصون بمانند.